סודות מעין הנעורים

21/06/2021
//
מאת:
ד"ר רוית ינקו

מבלי להתבלבל אנחנו נבדיל בקלות בין פנים צעירות ופנים מבוגרות. וגם פנים מבוגרות נוכל לציין לעצמינו מי נראית ״טוב לגילה״ ומי ״מוגזמת״ או לחילופין מישהי שדורשת איזו פעולה לשיפור מראה.

אבל לא תמיד נדע להניח את האצבע במדויק באשר לאותו הדבר שגורם לפנים להראות ״צעירות״ ״אסתטיות״ ו-״יפות״. בהרבה תרבויות אידאל היופי מעסיק נשים, והרבה שיטות הוצעו כדי לשמר מראה צעיר. כמה מאתנו שמעו את ההנחיה ״אל תכווצי את הגבות, זה יעשה לך קמטים !״, שיאצו ותרגילים לשרירי ההבעה שמונעים קמטים, לרחוץ את הפנים עם מי קרח או תכשיר כזה או אחר, וגם עדינות הנפש שבינינו תסכמה למרוח שליה אם יבטיחו לה שזה סוד הנעורים…  

הכירורגיה הפלסטית עוסקת זה שנים רבות בשאלה זו, ומנסה למפות לעצמה את הפרמטרים המגדירים יופי ונעורים בפנים. המטרה, כמובן, להצליח לבודד ולתקן את המרכיבים שהשתנו ברבות השנים. ואחרי עשרות רבות של שנים ומחקר, ניתן לומר שיש לנו לפחות הבנה, באילו תהליכים מדובר בפנים מתבגרות :

  1. תרבות השפע (עודפי עור) – לילדים ולנשים צעירות יש כמות עור בפנים ובאזור העיניים שמספיק בדיוק. כלומר כשהעיניים נעצמות, עור העפעף נמתח חלק ואין עור עודף אותו ניתן לצבוט. עם השנים, בשל אובדן האלסטיות, אנחנו מתחילות לצבור עודפי עור. בעפעפיים העליונים והתחתונים אנחנו מבחינות בעודפי העור, שאם אנחנו צובטות בין האצבעות ומדמיינות את המפגש עם הכירורג הפלסטי, אפשר לראות איך העפעף חוזר למצבו החלק. כך גם לגבי העור העודף מתחת לסנטר, והקמטים המרובים בצוואר ובלחיים, שמסגירים את הגיל. עודפי עור אלה אינם ניתנים לפתרון מלבד על ידי הסרה כירורגית, בניתוח מתיחת פנים וצוואר, ובניתוח עפעפיים.
  1. לשחרר את הרצועה – העור בפנים ולמעשה בכל הגוף, מהודק לנקודות עגינה בעצמות בעזרת רצועות, סיבי רקמה נוקשים יותר. אם תעמדו מול הראי ותבחנו את פניכן, תוכלו לזהות את נקודות האחיזה בגבול התחתון של ארובת העין, בקווים אלכסוניים הנמתחים מפסגת עצם הלחי, והאזור המקובע משני צדי הסנטר. עם השנים, הרצועות מתארכות, אך במידה פחותה מכפי שהעור נמתח, כך שהעור יהיה צמוד יותר לעצם אך סביב יתלה כמו וילון של תיאטרון. מעבר לכך – הרצועות תוחמות מדורי שומן שמשווים נפח וצורה לפנים. בניתוח מתיחת פנים – מהדקים את הרצועות האלה ובכך מקבעים את הרקמות למקומן המקורי מעל העצמות

  1. נפחים רבותי, נפחים- כולן עכשיו להוציא את רישיון הנהיגה או את תעודת הזהות שלה ולעיין בתמונה. ללא קשר למשקל גופינו, פנים צעירות מאופיינות בנפח בלחיים, סביב העיניים, ובשפתיים. הנפח הוא בעצם השומן התת עורי ושומן שנמצא במדורים עמוקים יותר בין שרירי ההבעה. כמו שציינתי בסעיף הקודם, השומן תחום על ידי רצועות המחברות את העור לבליטות בעצמות הפנים. כאשר השומן מדלדל, והרצועות מתארכות, כיסי השומן פחות מלאים וזקורים, וזולגים כלפי מטה – וכך לדוגמא נוצר הקפל הידוע במיוחד לשמצה בין האף לזווית הפה. את נפחים ניתן לחדש במגוון דרכים, בפרוצדורה במרפאה בעזרת חומרי מילוי למיניהם, כמו למשל חומצה היאלורונית. יש מגוון גדול של חומרי מילוי, המגיעים בדרגות צמיגות שונות, ודרגות שונות של יכולת ״הרמה״ של הרקמה מעליהם, ועד כמה הן נטמעות  ומסתוות ברקמה בקלות. לחומרי מילוי אלה יתרונות רבים, מוצר מדף, קלים לתפעול, ניתן להמיס אותם אם משהו משתבש. מאידך, אלה חומרים מתכלים, ובכל זאת מדובר בחומר זר. מתיחת הפנים המודרנית מיחסת המון חשיבות לשחזור הנפחים בפנים – בלעדיהם גם אם נהדק את הרצועות  ונסיר את העור העודף, עדיין לא יתקבל מראה הרמוני וצעיר.  כך שבכל מתיחת פנים – שואבים מעט שומן, מהירכיים או מהבטן התחתונה, ומזריקים לאזור עצמות הלחיים. לשפתיים, לפסים היורדים מהאף לשפה ומהשפה לסנטר, לריפוד עצם הגבה ולמצח.

 

  1. שאר ירקות ( קמטוטים, קופרוזות פיגמנטציה ועוד) – נוסף על כל המרכיבים אותם מנינו קודם, נותר המרכיב של איכות העור. בתוך סלסלה זו אנחנו מכניסים את העור השמנוני והעבה לעומת העור היבש והדקיק, את העור שסבל הרבה נזקי שמש ולכן נותר שביר ולא אלסטי, עור עם הרבה פיגמנטציה – כתמים שמצטברים לאורך השנים בשל חשיפה לשמש, או אדמומיות בגלל נימי דם מתחת לעור, וקמטוטי הבעה, או קמטוטים סביב הפה שצצו אחרי שנים של עישון. פגמים שכדאי לטפל בהם לאורך זמן, על ידי טיפולים אצל קוסמטיקאית, המנעות מחשיפה לשמש, משחות מבהירות, פילינג לסוגיו וטיפולי ליזר. בניתוחי מתיחת פנים- ניתן לתת מענה נקודתי, לקמטוטים סביב הפה, על ידי שיוף או פילינג, אך בהחלט חלק מהליך האבחון בעת מתיחת פנים, דורש התייחסות גם לרכיב זה, ראשית כי בו ניתן לטפל אל מחוץ לכתלי חדר הניתוחֿ, ושנית בכדי למנוע אכזבה כשצד זה לא מטופל.

 

 

זוהי הראשונה בסדרה של כתבות בהם נצלול לעומקם של דברים בתחום ניתוחי הפנים וכיצד להחזיר את המראה הצעיר להם. אתן מוזמנות לצעוד איתי כדי להבין לעומק ממה מורכבים הניתוחים ומהם השיקולים לביצועם.

צור קשר
מעוניינת לשפר את איכות החיים שלך?
צרי איתנו קשר
באיזה איזור את מעוניינת לטפל?