תיקון צלקת ניתוחים

יש צלקת חדשה או מהעבר הרחוק, בולטת ומציקה? – ניתן לשפר!

משך ניתוח
עד שעה
זמן עד לפעילות גופנית, ורחצה בים או בריכה
כשבועיים לאחר הניתוח
הרדמה
מקומית לרוב
אשפוז ללילה
לא נדרש
תרופות נדרשות
משחה אנטיביוטית, פלסטרים ונוגדי כאב
אביזרים נלווים נדרשים
לא
מתי מקלחת
לאחר 24 שעות
זמן עד חזרה לעבודה
למחרת (אם רוצים)
מה בעצם קורה בניתוח?

באופן כללי, לא ניתן להעלים צלקות לחלוטין. יש צלקות שניתן לשטח או לעדן, יש צלקות שמייצרות כתם בגוון לא יפה, יש צלקות שמייצרות רצועה שנמתחת ומגבילה את העור ויש צלקות שבכיוון לא נכון. לכן, יש לבחון מהו המרכיב או המרכיבים הבעייתיים בצלקת ולטפל בהתאם.

  • לפעמים אמצעי הטיפול בצלקת כוללים הזרקה של סטרואידים ומרשמים ליריעות סיליקון המשטחות ומלבינות אותן, וכלל אין צורך בניתוח. צלקות צעירות יחסית (לרוב בחודשים הראשונים להיווצרותן) מגיבות היטב לטיפולים אלה.
  • גם צלקות בגוון בולט ניתנות לשיפור לעתים באמצעות הזרקת סטרואידים או שימוש ביריעת סיליקון. לפעמים, השיפור מושג גם בעזרת טיפול בלייזר – בעיקר צלקות אדומות.
  • בצלקת ותיקה (בת למעלה משנה או לאחר שניסיונות טיפול שמרני מוצו), או במקרים בהם הצלקת נוקשה ו״גידית״ – הסיכוי שאמצעים לא ניתוחיים יביאו לשיפור נמוך יותר. אלה מצבים שבהם כדאי לשקול טיפול ניתוחי – לרוב הסרה של הצלקת, תפירה קפדנית והזרקה מיידית של סטרואידים, בכדי למנוע הישנות התופעה.
  • במצבים של מגבלה בתנועה או צלקת שגורמת לקיצור האזור – שבירת קו הצלקת (״זיגזג״) יכולה לגרום לשיפור ולהאריך את המקטע המקוצר. גם אז ניתן לשקול תוספת הזרקת סטרואידים לשם מניעה של שרשרת התהליכים הדלקתיים שגורמים לצלקת נוקשה ומגבילה.
לקראת ניתוח
  • הפסקת מדללי דם על פי הנחיה
  • משחה אנטיביוטית, נוגדי כאב ללא מרשם
הימים שאחרי

אם בוצע ניתוח לשיפור צלקת – לרוב מדובר בחתך פשוט ותפירה, לכן ההנחיות זהות לטיפול בכל חתך אחר:

  • ניתן ואף מומלץ לשטוף את המקום בעדינות במים וסבון כעבור 24 שעות ולהיעזר בהנחיות שצורפו לאחר הניתוח.
  • ייתכן שתזדקקו לנוגדי כאב פשוטים, כגון אופטלגין או אקמול ביומיים-שלושה הראשונים.
  • ביקורת והסרת תפרים לרוב כעבור 14-10 ימים.
סיבוכים

אלה ניתוחים זעירים, לכן גם הסיבוכים לרוב מינימליים.

  • זיהום – הסיכוי לזיהום אינו גבוה. אם מופיעים אודם, כאבים או נפיחות במגמת החמרה בימים שלאחר הניתוח – יש ליצור מידית קשר.
  • דימום – בעיקר באנשים המטופלים בנוגדי קרישה, אך לא רק בהם, עשויים להיווצר דמם או שטפי דם באזורים סביב הניתוח. אם יש דימום מתמיד מקו התפרים יש ללחוץ על המקום במשך 10 דקות רצופות באמצעות שקית קרח עטופה במגבת או בגאזה נקייה. אם בכל זאת הדמם לא עוצר לאחר 3 סבבים של לחץ מקומי וקירור – יש ליצור קשר מיידית.
  • רגישות למשחה – לפעמים אודם מקומי לא יעיד בהכרח על זיהום אלא דווקא על רגישות למשחה שבה הונחית להשתמש. אם אין כל הטבה כעבור יום או יומיים יש ליצור קשר כדי להחליף את המשחה.
  • פעירת תפרים – לעתים, בשל הנפיחות או מתח גבוה, התפרים עשויים להימתח ולהיפתח. לרוב, מדובר בחסר קטן שמחלים מעצמו ולעתים נדרשת תפירה מחודשת.
  • חזרה של צלקת בולטת – לא תמיד ברור מהי הסיבה להיווצרות צלקות בולטות. בחלק מהמקרים קיימת נטייה טבעית של מטופל ליצור צלקת פתולוגית (היפרטרופית או קלואידלית). לכן, קיים סיכוי שהצלקת תשוב להיות בולטת גם לאחר הליך ניתוחי לתיקונה. יש להבדיל בין צלקת תקינה אך ניכרת לעין לבין צלקת עם מאפיינים פתולוגיים.
שאלות ותשובות

לכמה שיותר שעות ביום ולמשך מספר חודשים, אסור להתייאש… למרות מחקרים מרובים, הדרך שבה יריעות הסיליקון משפרות צלקות אינה נהירה דיה: האם זה הלחץ המקומי, הלחות או אולי המטען החשמלי. ניתן להתחיל לחבוש את הצלקת במשך כמה שעות ביום ולהגביר עד למשך הזמן  המרבי שזה נסבל. רצוי להגיע למצב שבו יריעת הסיליקון מוסרת למעשה רק לצורך מקלחת ושטיפה. את היריעה יש לשטוף במים וסבון נוזלי ללא קרם – כך מופעל מחדש הדבק ביריעה – ולהניח לעור להתאוורר כשעה ואז להצמיד את היריעה מחדש. כאשר היריעה נראית מסמורטטת יש להחליפה ביריעה חדשה.

ברגע שהדרמיס של העור נחתך, פיזיולוגית הגוף ייצר צלקת. לא תמיד צלקת היא דבר בולט מאוד או מכוער, אך היא קיימת. אם בתכנון הניתוח או הסרת שומה ממקמים את הצלקת בקווי מתאר ובכיוון שדומים לקמטים טבעיים של העור – הצלקת הופכת לפחות בולטת ומתמזגת עם צללים טבעיים של מתאר הפנים והגוף

לצלקת יש מהלך טבעי של הבשלה מרגע הניתוח ואילך. בשבועיים הראשונים לא מדובר בצלקת כלל, אלא בפצע מחלים. לאחר מכן יש צלקת צעירה שמבשילה עד כשלושה חודשים לאחר הניתוח. אז הצלקות אדומות ובולטות מעל פני העור. זהו המועד הטוב ביותר ״לתקוף״ את הצלקת בטיפול מונע. לאחר מכן, במרבית המקרים, באופן טבעי הצלקת תהפוך בהדרגה בהירה, רכה ושטוחה יותר. אזורים שונים בגוף מחלימים אחרת – למזלנו צלקות בפנים לרוב מחלימות טוב יותר משאר אזורי הגוף.

שילוב ניתוחים מומלץ
לקבלת פרטים נוספים השאירו פרטיכם
צור קשר
מעוניינת לשפר את איכות החיים שלך?
צרי איתנו קשר
באיזה איזור את מעוניינת לטפל?